Channel Inclusief Leren Werken [OPGEHEVEN]

Landelijk channel

Vraag

24 maart 2020
Profielfoto van Saskia Bijlholt
Onafhankelijk cliëntondersteuner

“Indicatie Persoonlijke Verzorging (PGB basis) van cliënt is afgelopen. Herindicatie is zeer noodzakelijk. Cliënt is erg ziek en durft de wijkverpleegkundige niet te laten komen i.v.m. corona. Iemand tips wat te doen?”

Profielfoto van Bonny Veenstra Veenstra
Onafhankelijk Cliëntondersteuner en Mantelzorgmakelaar

Wie is op de hoogte van de situatie van deze cliënt? Is dit de wijkverpleegkundige? Deze zou de informatie kunnen leveren die nodig is voor een herindicatie en de cliëntondersteuner kan dat dan regelen.

Profielfoto van Anneke Van der Veen
Medewerker wij team wmo en coördinator Entee

Wij doen alles per telefoon. Ook kan de wijkverpleegkundige voor het raam bellen bij de klant

Doen wat nodig is en de sowieso al onnodige bureaucratie nu zeker loslaten. Herindicatie is nodig volgens mensen die er voor opgesteld staan. Spaar je energie voor zaken die echt nodig zijn.

Profielfoto van Niela van der Bij
Buurtmaatschappelijk werkster

Heb hier niet mee te maken gehad nog, maar het lijkt mij dat het in deze tijd telefonisch kan worden. Controles kunnen altijd achteraf uitgevoerd worden. Succes.

Profielfoto van Niki Frinking- van Loon
Senior medewerker en Relatiebeheerder

Ik las gisteren dat de wijkverpleegkundige de indicatie nu op afstand mag stellen. Hier: https://www.skipr.nl/nieuws/verpleegkundige-mag-tijdens-coronacrisis-op-afstand-indiceren/

Profielfoto van Nieke Mimica
Regisseur Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning

Wanneer (video)bellen geen optie is kan ze mogelijk via een open raam en 1.5m afstand met elkaar communiceren? Ik begrijp dat ambulante ggzteams dit nu ook doen.

Profielfoto van Mark Weghorst
Changemaker

Helpt (telefonisch/videobellen) uitleg van deze situatie aan de indicatiesteller? Er is geen wetgeving/regelgeving die ingaat op "tijden van corona", maar gezond verstand was er natuurlijk altijd al. Dat mag ook nu best leidend zijn.
En veel succes! Het zijn voor heel veel (meer) mensen ingewikkelde tijden met vragen die niet eerder opkwamen. Het is dan handig om het zo simpel mogelijk te houden: soms helpt omdraaien: stel we geven geen indicatie persoonlijke verzorging, omdat we geen herindicatie kunnen doen: wat is dan het gevolg en weegt dat op tegen het (toevallig) moment van de herindicatie. Die herindicatie had immers ook best een half jaar later, half jaar eerder nodig kunnen zijn.

Profielfoto van Maria Wijnmaalen
Sociaal makelaar

Heb vorige week een keukentafelgesprek gehad inzake indicatie cliënte. Ik ga mijn ondersteuning (bij haar) nu beperken tot bel/app contact en heb dit met de betreffende wmo ambtenaar afgestemd. Dit betekend dat de papieren nog neit ondertekend kunnen worden door cliënte en mijn betaling zolang opgeschort wordt. Ik vind dat geen probleem, als ik dan maar wel zeker weet dat de ingangsdatum blijft staan (is een indicatie met terugwerkende kracht) en mijn tel/app begeleiding wel facturabel is. Gewoon per mail gevraagd en akkoord gekregen.

Dus advies, zelf even bellen/mailen met de wijkverpleegkundige en uitleggen. Waarschijnlijk zal de indicatie gewoon telefonisch goedgekeurd worden!
Succes

Profielfoto van Wendy Liebregts
Cliëntondersteuner

De wijkverpleegdkundige die de verlenging van het PGB beoordeelt of die haar eigenlijk moet komen verzorgen?
In het 1e geval; beeldbellen
In het 2e geval; de wijkverpleegdkundige belt haar om uit te leggen wat voor maatregelen zij neemt om te zorgen dat zij geen besmetting overdraagt in de hoop dat cliënt zich daarna gerust gesteld voelt. Wanneer dit niet werkt tijdelijk iemand uit het netwerk van cliënt de verzorging over laten nemen?